(ang. music scheduling) – przez pół wieku istnienia radia programowanie muzyki wiązało się z gustem ludzi odpowiedzialnych za tę dziedzinę sztuki radiowej, z indywidualnymi gustami dziennikarzy muzycznych, czasem bardzo zróżnicowanych w ramach tej samej stacji radiowej. Wprowadzenie formatów radiowych zmieniło zasadniczo muzyczne programowanie radia. Format TOP40 zmuszał wszystkich prezenterów do grania popularnych utworów z konkretnej listy. Dyrektor muzyczny tworzył zestaw kilkudziesięciu utworów, umieszczał je na specjalnych fiszkach, a ich kolor decydował o częstotliwości grania poszczególnych piosenek. Wprowadzenie programów komputerowych pozwoliło na bardzo kunsztowne komponowanie zawartości muzycznej programu radiowego. Pierwsze oprogramowania komputerów wprowadzono w latach ’70. Najlepsze współczesne programy komputerowe pozwalają w sposób niezwykle precyzyjny zarządzać muzyczną zawartością programu stacji radiowej. Po wprowadzeniu danych o każdej piosence lub utworze instrumentalnym szef muzyczny określa wszystkie warunki funkcjonowania muzyki w programie i na tej podstawie komputer generuje żądany program. Każda piosenka rozpatrywana jest pod kątem jej tempa wykonania, charakteru, brzmienia nagrania, nastroju, długości trwania, tematyki słów, płci wykonawcy i wielu in. parametrów. Tak szeroka analiza każdego nagrania umożliwia wytypowanie utworów stosownie do pory nadawania i zgodnie z oczekiwaniami słuchaczy. Muzyczne programy komputerowe umożliwiają automatyczne sterowanie odtwarzaczami płyt kompaktowych lub automatycznym odtwarzaniem nagrań znajdujących się w pamięci systemu komputerowego na twardym dysku. Programy muzyczne stosuje się do oprawy muzycznej, katalogowania zasobów muzycznych stacji, tworzenia statystyki przekazywania poprzez Internet danych do organizacji ochrony praw autorskich i wykonawczych. Po okresie odrzucania komputeryzacji przy oprawie muzycznej przez znaczną część radiowców, w połowie lat ’90 nowe pokolenie ludzi radia zrozumiało, że komputerowe sterowanie muzyką nie zabija indywidualności dziennikarza muzycznego, a przeciwnie, jest doskonałym narzędziem do kreowania oblicza muzycznego stacji. Oblicza się, że ponad 60% stacji radiowych na świecie używa systemu komputerowego programowania muzycznego. Wśród najczęściej stosowanych programów są: Music Master firmy A-Ware Software (ok. 2500 użytkowników), Repertoire niemieckiej firmy EBH Radio Software oraz firmy RSC Selector.
Użytkownicy trafili tutaj szukając: programacja muzyczna