Marketing wirusowy to rodzaj marketingu internetowego, którego nośnikiem są sami internauci, którzy sami rozsyłają sobie materiał reklamowy zamiast standardowego wyświetlania reklam na stronach. Celem kampanii wirusowej jest dotarcie do jak największej liczby osób w jak najkrótszym czasie z przy jak najmniejszych kosztach, które czasem udaje się zredukować jedynie do kosztów wytworzenia materiału.
Nazwa marketingu wirusowego nawiązuje do szybkiego rozszerzania się infekcji wirusowej wśród organizmów żywych.
Do marketingu wirusowego można wykorzystać:
- fora – wątki i posty
- blogi – wpisy i komentarze
- wideo – śmieszne i chwytliwe materiały filmowe, miksy itp.
- oprogramowanie lub aplikacje (wirtualne kartki, widżety, wygaszacze ekranu, tapety, prezentacje itp.)
Niestety marketing wirusowy rzadko kiedy się udaje – materiał będący nośnikiem informacji o firmie, produkcie lub usłudze musi trafić na odpowiedni czas, do odpowiednich osób będących świetnymi „roznosicielami” reklamy i odrobinę szczęścia.
Przykładem słynnego virala jest parodia reklamy Tesco nawiązująca do ks. Natanka: