Spam

spam to niezamówiony przez adresata e-mail, zazwyczaj będący reklamą. Jest on wysyłany hurtowo od firmy reklamującej się do wielu nadawców w celu odnalezienia potencjalnego klienta.
Do spamu zalicza się również e-mail od prywatnego użytkownika do wielu internautów, którego treść raczej nie zainteresuje odbiorców. Wysyłanie spamu nie jest mile widziane w Internecie (jeden z punktów netykiety porusza właśnie ten problem).
Wiele firm zmusza nas do wyrażania zgody na wysyłanie spamu. Najbardziej proceder ten dotyczy firmy udostępniające nam bezpłatne skrzynki e-mail. Podczas rejestracji i zakładania konta musimy zatwierdzić regulamin, którego jeden z punktów dotyczy wysyłania prospektów reklamowych (czytaj: spamu). Niezatwierdzenie regulaminu wyklucza możliwość założenia skrzynki. Należy zrozumieć takie firmy, których jedynym źródłem dochodu są właśnie reklamy. I gdyby nie one, firma nigdy nie udostępniłaby nam darmowej skrzynki. Coś za coś… Takim spamem, do którego jesteśmy obligatoryjnie zmuszeni lub sami go zamówiliśmy jest tzw. opt-in e-mail.
Termin spam powstał z terminu zaczerpniętego ze słynnego skeczu Monthy Pythona: „Well, we have Spam, tomato & Spam, egg & Spam, Egg, bacon & Spam…” („No cóż, mamy mielonkę, pomidor i mielonkę, jajko i mielonkę, jajko, bekon i mielonkę…”). Termin tez został spopularyzowany właśnie wtedy, gdy spam zaczął pojawiać się w Internecie. Spam jest mięsnym produktem firmy Hormel (mielonką w puszce), doskonale znanym w armii Stanów Zjednoczonych podczas II wojny światowej. Patrz też: opt-out e-mail, opt-in e-mail.