Pozycjonowanie stron internetowych lub web positioning

– działanie polegające na podniesieniu pozycji danej strony internetowej w rankingu wyszukiwarki internetowej pod danym słowem kluczowym lub frazą. Im wyżej strona znajduje się w tym rankingu, tym większa szansa, że internauta na nią trafi. Zazwyczaj użytkownik Internetu zagląda na kilka lub kilkanaście pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwania, toteż niezbędnym jest znalezienie się najlepiej na pierwszych dwóch stronach wyników wyszukiwania (tzw. SERP-ach). Zależnie od wyszukiwarki, w jakiej to pozycjonowanie następuje, można dokonać tego dzięki odpowiednio spreparowanym linkom do danej strony, znacznikom META, budową logiczną strony (tytuły, nagłówki, opisy ilustracji atrybutem ALT, komentarzami etc.), częstym reindeksowaniem strony itp.

Pozycjonowanie polega na wymuszeniu na robocie indeksującym wysokiego ocenienia danej strony. Niejednokrotnie przez odpowiednie spreparowanie strony można „oszukać” oprogramowanie indeksujące sprawiając, że strona będzie widoczna wysoko pod słowem kluczowym niekoniecznie związanym z tematyką strony (tzw. spam nietematyczny). Wiele wyszukiwarek jest odpornych na takowe działania, każda jednak posiada zawsze pewną lukę wykorzystywaną przez pozycjonerów, gdyż robot wyszukiwarki jest jedynie niedoskonałym matematycznym algorytmem, który jeszcze nie dorównuje swoim zdolnościom ludzkiemu umysłowi gdy chodzi o ocenę przydatności i wartości witryny internetowej.

Z uwagi na fakt ciągłego zwiększania się ilości stron internetowych odnalezienie dobrych i ciekawych stron jest coraz trudniejsze. Również trafienie poszczególnych oferentów do danego internauty jest trudne. Stąd też w ostatnim czasie pozycjonowanie i optymalizacja witryn stały się bardzo poszukiwanym towarem przez właścicieli serwisów internetowych, co pozwoliło na pełny rozkwit tejże dziedziny w biznesie.

Alternatywną formą zaistnienia w Internecie na czołowym miejscu w wynikach wyszukiwania są linki sponsorowane i boksy sponsorowane.