Marketing natywny, reklama natywna, native advertising

Reklama natywna to rodzaj reklamy, która jest w pełni dostosowana do specyfiki i wyglądu wydawcy lub serwisu, który taką reklamę emituje. Standardową reklamą może być banner, reklama tekstowa, które są emitowane konkretnemu użytkownikowi lub grupie użytkowników i wyraźnie odróżnia się od reszty serwisu. Z kolei reklama natywna to przekaz marketingowy, który jest podobny lub identyczny do istniejącej treści w serwisie, czasem wręcz udaje tą treść, jest wkomponowany w naturalną treść.

Przykłady marketingu natywnego:

  • posty sponsorowane na Facebooku w newsfedzie – taki post sponsorowany ma wygląd zwykłego posta, stąd nie wyróżnia się zanadto od standardowej treści serwisu
  • artykuły sponsorowane lub sekcje w portalach imitujące zwykłe artykuły lub działy portali (np. strona główna portalu onet.pl, na której umieszczono sekcję dotyczącą najnowszego samochodu jakiejś marki czy też cała sekcja dotycząca startupów w portalu natemat.pl)
  • artykuły na jakiś temat, w którym wpleciono informacje o produktach promowanej firmy
  • zdjęcie ilustrujące tematykę artykułu z lokowanym produktem
  • recenzja produktu na blogu z lokowaniem produktu w poście
  • sponsorowane kody CAPTCHA w formularzach, w którym przepisać trzeba np. nazwę marki produktu, jej hasło reklamowe lub cechę produktu
  • widżety z rekomendowanymi produktami (np. artykuł o sofach zawiera widżet z sofami przekierowywujący do sklepu internetowego lub porównywarki cen)
  • bloczek z artykułami podobnymi/rekomendowanymi pod artykułem, wśród propozycji znajduje się artykuł sponsorowany kierujący do artykułu w tym serwisie lub na zewnątrz
  • do reklamy natywnej można również zaliczyć reklamy w wyszukiwarce internetowej (np. Google Adwords), ponieważ są zintegrowane i dopasowane do zapytania zadanego przez żytkownika

Marketing natywny jest coraz popularniejszy z dwóch względów: jest odporny na adblocki (programy lub wtyczki do blokowania reklam) oraz jest trudniej odróżnialny od zwykłej treści w serwisie (kryptoreklama, lokowanie produktu itp.).

Źródło: sociomantic.com, social360.pl, Wikipedia