Ukryta warstwa

– zabroniona przez wyszukiwarki internetowe metoda pozycjonowania stron internetowych uznana za spam. Polega ona na utworzeniu warstwy, która jest niewidoczna dla użytkownika strony, ale jest widoczna dla robota indeksującego. Najczęściej warstwa ta zawiera dużą ilość pozycjonowanych słów kluczowych, by zwiększyć ich gęstość występowania na stronie. Warstwę można ukryć dzięki poleceniu visibility: hidden lub przez ustawienie wyświetlenia danej warstwy poza ekranem monitora (np. 1 metr od jego zewnętrznej prawej krawędzi). Ponieważ przy odpowiednio zoptymalizowanej stronie nie ma potrzeby ukrywać przed użytkownikiem treści, często celem stosowania ukrytego tekstu jest wprowadzenie użytkownika w błąd (strona opisuje hodowlę kanarków, ale ukryta warstwa zawiera tekst o hodowli rybek akwariowych, więc strona internetowa pojawia się w wynikach wyszukiwania rónież na zapytania związane z rybkami). Ze względu na to, że wyszukiwarki oficjalnie nie akceptują ukrytego tekstu, jego użycie może skutkować usunięciem strony z indeksu. Coraz lepsze algorytmy wyszukiwarek zaczynają już powoli samodzielnie rozpoznawać ukryty tekst, dlatego też negatywne skutki tej metody mogą pokazać się w dowolnym momencie (np. w wyniku aktualizacji algorytmu). Nawet jeśli wyszukiwarka nie odkryje samodzielnie ukrytej warstwy, nasza konkurencja może zgłosić spam report, co również doprowadzi do usunięcia strony.