Określenie stosowane w reklamie internetowej (w szczególności w reklamie w modelu RTB) na dane o użytkownikach (ciasteczkach) zbierane przez podmiot zewnętrzny, który nie ma bezpośredniej relacji z użytkownikami. Mówiąc prościej – nie jest właścicielem witryny, na której są zbierane dane o użytkownikach. Najczęściej takimi podmiotami są firmy typu DSP lub SSP czyli firmy które zbierają i przetwarzają dane o użytkownikach i przy pomocy swoich technologii umożliwiają biddowanie (licytowanie) odsłony reklamy RTB na bazie zebranych i zagregowanych z różnych źródeł danych o danym użytkowniku. Tacy użytkownicy mogą być podzieleni na predefiniowane segmenty według zainteresowań, zachowań w sieci czy intencji zakupowych.
Dane third party data zbiera się poprzez zainstalowanie na stronie kodów śledzących użytkowników od danego dostawcy technologii RTB.
Fakt zapisywania, przekazywania jak i wykorzystywania danych o użytkownikach przez zewnętrzne podmioty powinno być opisane w polityce prywatności strony internetowej. Dane 3rd party data mogą być wykorzystywane zarówno do własnej kampanii RTB jak i przez inne podmioty.
Źródło: sociomantic.com, programmatic.pl