UX (ang. User eXperience – doświadczenie użytkownika) to określenie na wrażenia i doświadczenia, jakie towarzyszą użytkownikowi podczas korzystania z oprogramowania, strony internetowej lub innego dowolnego produktu (np. smartfona, tabletu, zabawki, przyboru kuchennego, sprzętu AGD, RTV itp.).
Doświadczenia użytkownika podczas obcowania z produktem mogą się przejawiać w wielu aspektach: łatwości i wygodzie użytkowania, przyjemności z korzystania, szerokiemu (lub wręcz odwrotnie – wąskiemu wyspecjalizowanemu) zastosowaniu produktu, użyteczności, estetyce (samego produktu czy choćby opakowania), filozofii lub misji producenta itp. Każdy produkt już na etapie projektowania powinien mieć zaprojektowany odpowiedni user experience, aby najlepiej służyć użytkownikom końcowym, którzy otrzymają swój produkt do ręki.
Gdyby porównać UX do posiłku, to łyżka, potrawa i talerz to produkty, ale dopiero ich połączenie stanowi o doświadczeniu użytkownika jakim jest zapach, smak, wygląd czy wartości odżywcze dania oraz uczucia, które towarzyszą konsumpcji.
Aby móc zaprojektować produkt, który dostarcza dobre wrażenia, należy wcześniej zbadać potrzeby przyszłego klienta (choć czasem kreuje się nieuświadomione potrzeby użytkownika, jeśli produkt jest bardzo innowacyjny, np iPhone jako pierwszy profesjonalny i masowy smartfon – telefon z dotykowym ekranem i internetem) i to tym potrzebom podporządkować produkt i jego cechy. Nie należy jednak zapomnieć o aspekcie biznesowym, czyli tym, na czym firma wypuszczająca produkt na rynek chce zarobić.
Przykłady dobrego UX:
a) wygodne i estetyczne opakowania produktów Apple (iPhone czy iPada)
b) wygoda użytkowania i intuicyjna obsługa jakiejś aplikacji, która nie wymaga szkolenia czy pomocy. Nowy użytkownik aplikacji po kilkuminutowym „przeklikaniu” się przez aplikację wie jak ją obsługiwać.
c) łatwość obsługi lub wszechstronność zastosowania sprzętu AGD
d) wysoka jakość obsługi klienta sklepu internetowego przejawiająca się w: łatwości dokonywania zakupów, szybkich, prostych i odpowiadających użytkownikowi form płatności i dostawy, szybkości realizacji zamówienia czy obsługi posprzedażowej. Każdy z tych elementów to user experience dotyczący poszczególnego aspektu e-handlu (technikalia, logistyka, marketing), które składają się na pozytywne doświadczenie użytkownika z zakupów w sieci. Zaniedbanie któregokolwiek z elementów może zburzyć pozytywne odczucia klienta w trakcie zakupów.
Co ciekawe, aplikacja czy strona internetowa mogą pięknie wyglądać, ale być niefunkcjonalne i trudne w obsłudze (słaby UX), lu wręcz odwrotnie – mogą być proste w obsłudze, intuicyjne, o dobrym user experience, ale nieestetyczne. Sztuką jets połączyć zarówno dobry user experience jak i interfejs pomiędzy użytkownikiem a aplikacją.
Projektowaniem dobrych doświadczeń user experience zajmuje się UX designer.
Aby odratować projekt o kiepskim user experience, wykonuje się analizę UX i audyt użyteczności, aby znaleźć słabe punkty i cechy ocenianego produktu.
Źródło: new-brand.pl