Content marketing to działania marketingowe polegające na dostarczaniu potencjalnym klientom treści, których potrzebują w odpowiednim dla nich miejscu, czasie i formie w celu ewangelizowania ich, a następnie przekuwania ich w płacących klientów. Aby móc działania CM prowadzić dobrze, należy trzymać się tych poniższych 6 zasad:
- wiarygodność i fachowość – produkuj kontent wysokiej jakości o dużej wartości, gdyż słabą treścią nie zyskasz ani autorytetu, ani klientów w dłuższej perspektywie. I bądź autentyczny, w tym co robisz.
- nie zaniedbuj żadnej grupy użytkowników – ludzie są w danym czasie na różnym etapie decyzji zakupowej. Jeśli sprzedajesz wycieczki fakultatywne na Dominikanę, to powinieneś przygotować zarówno ogólny poradnik na temat podróży na tą wyspę (np. niezbędne szczepienia, niezbędne rzeczy potrzebne w podróży, podróż z dzieckiem lub zwierzęciem, zalety tej destynacji względem innych), jak również bardziej szczegółowe treści dotyczące poszczególnych atrakcji turystycznych, możliwych miejsc do zwiedzenia czy różnych form wypoczynku (tych bardziej zwariowanych jak i tych spokojniejszych itp.) Użytkownik może bowiem posiadać już wycieczkę i szuka dodatkowych atrakcji, może dopiero szukać jakiegoś egzotycznego kierunku wojaży lub Dominikana została mu zaproponowana przez znajomych i potrzebuje argumentu, który ostatecznie go przekona do wyboru właśnie Twojej oferty.
Zaniedbywanie którejś z grup potencjalnych klientów powoduje, że oddajesz ich konkurencji. Zasada ta nie dotyczy, jeśli posiadasz wąskie, sprofilowane grono odbiorców Twoich produktów i skupianie się na pozostałych użytkownikach nie ma sensu - unikalny content – Google lubi unikalność (a to pomoże w SEO), poza tym identyczną treścią jak konkurent nie wybijesz się z tłumu innych sprzedawców. Możesz co najwyżej zainspirować się tematami poruszanymi przez konkurencję, ale zrób to lepiej – rozwiń lub wręcz skróć kontent dostarczany przez konkurenta lub przekaż go w innej, lepszej dla Twoich użytkowników formie, np. poradnika wideo czy infografiki.
- różnorodność formy – artykuł na własnym blogu, wpis gościnny czy artykuł ekspercki to za mało. Użyj dodatkowo infografiki, krótkiego filmu, dłuższego poradnika wideo, quizu, podcastu, prezentacji (udostępnionej an Slideshare), darmowego ebooka, case study lub innej formy przekazu, aby dotrzeć do swoich potencjalnych klientów wszędzie tam, gdzie na co dzień przebywają (Youtube, social media, blogi tematyczne, serwisy branżowe itp.).
- użyj języka odbiorcy – jeśli piszesz do specjalistów, możesz użyć branżowego żargonu, ale jeśli piszesz do nowicjuszy w danej dziedzinie – użyj prostego i zrozumiałego języka. Innego języka użyj na facebooku czy Twitterze, innego na portalu branżowym, czy blogu tematycznym. Inaczej zwracaj się do młodszej widowni, inaczej do ludzi dojrzałych.
Trzymanie się tych 5 prostych zasad spowoduje, że Content Marketing stanie się ważnym źródłem w pozyskiwaniu zainteresowania Twoimi produktami lub usługami czy zdobywaniu przyszłych lub teraźniejszych klientów.