Sklep internetowy dla początkujących – od czego zacząć?

Jeśli masz zamiar zacząć zarabiać w Internecie sprzedając produkty w Internecie, powinieneś przejść przez poniższą checklistę, aby móc z sukcesem zacząć zarabianie:

  1. Znajdź branżę lub niszę – w polskim internecie obecnych jest ponad 12 000 sklepów internetowych oraz kilkadziesiąt tysięcy regularnych sprzedawców na Allegro. Aby móc się wybić, musisz znaleźć niszę lub kategorie produktów, dzięki którym wyróżnisz się wśród tłumu innych sprzedawców. Czasem nawet wąska specjalizacja pozwala nieźle zarobić.
  2. Poszukaj dostawców lub… sam zacznij produkować. Bez towaru sklep nie istnieje, więc musisz się w niego zaopatrzyć… lub niekoniecznie. Jeśli chcesz zacząć w miarę bezkosztowo sprzedaż bez zakupu towaru na początku, możesz rozpocząć sprzedaż w modelu dropshippingu (czyli zlecasz wysyłkę produktu hurtowni lub producentowi) lub będziesz zamawiać towar dopiero wtedy, gdy klient Twojego sklepu kupi oferowany produkt. Po rozwinięciu sklepu, zdobyciu środków na rozwój możesz się zastanowić nad zatowarowaniem, choć przy dużej ilości oferowanego asortymentu może to być spory problem, bo nie wiesz, który produkt będzie się sprzedawał najlepiej, a który będzie dług zalegał na półce magazynowej.
  3. Wymyśl nazwę – nazwa musi odzwierciedlać Twój profil działalności, był łatwa do zapamiętania a domena z nazwą była wolna. Zarejestruj domenę i zacznij działać.
  4. Przygotuj oprogramowanie sklepu – masz do wyboru 3 ścieżki zaczynając od najtańszej:
    1. Sklep w modelu abonamentowym, tzw. SaaS (Software as a Service) – czyli płacisz niewielką kwotę miesięcznie, w której masz zapewnioną licencję sklepu oraz hosting. To najlepsze wyjście dla rozpoczynających przygodę z e-commerce, gdyż jest tanie i szybkie w realizacji. Sklepy w modelu abonamentowym oferuje m.in. Sky-Shop.
    2. Dla bardziej zaawansowanych sprzedawców, którzy mają większe wymagania, oferowane są tzw. wersje samodzielne sklepów czyli gotowe sklepy do instalacji na własnym serwerze. Płaci się jednorazową lub roczną licencję, instaluje sklep na własnym serwerze. To rozwiązanie pozwala na dostosowanie sklepu pod własne potrzeby, większe spersonalizowanie wyglądu (wersje Saas często mają ograniczone możliwości zmiany wyglądu sklepu) czy działania oprogramowania.
    3. Dla najbardziej ambitnych sprzedawców z dużą ilością funduszy pozostaje opcja przygotowania samemu, z pomocą programistów we własnej firmie lub przy pomocy zewnętrznej firmy – dedykowanego sklepu internetowego. Ten może zostać napisany od zera (niezalecana opcja, gdyż trzeba wszelkie integracje z kurierami czy płatnościami elektronicznymi realizować samemu) lub przy użyciu gotowego oprogramowania typu open source (np. PrestaShop lub WordPress + Woocommerce) lub innego płatnego rozwiązania.
  5. Zadbaj o marketing – niestety klienci sami nie przyjdą do sklepu, jeśli się nie zareklamujesz. Zacznij od działań SEO (bo te przyniosą efekty dopiero po paru miesiącach) oraz Google Adwords (szybki efekt, natychmiastowa sprzedaż lub sprawdzenie modelu biznesowego) i zbierania bazy newsletterowej. W dalszej kolejności możesz zacząć reklamować się w porównywarkach cen, social media, reklamie bannerowej, na portalach, przez content marketing, na targach, konferencjach itp.
  6. Rozwijaj swój sklep, badaj opinie klientów, rozszerzaj asortyment, poprawiaj sklep a przede wszystkim w sposób perfekcyjny obsługuj klienta. Ciągły rozwój to nieustanny towarzysz e-sprzedawcy.

Jeśli odrobisz lekcję i przejdziesz z głową przez każdy z powyższych punktów, a przede wszystkim będziesz mieć trochę szczęścia, to uda Ci się osiągnąć swój zakładany sukces w internecie.

Życzymy udanej sprzedaży!

 
ruchu