Samo stworzenie strony internetowej czy sklepu internetowego niestety nie gwarantuje nam ruchu na stronie ani klientów. Bez wkładu czasu i pieniędzy (lub obydwu) w pozyskanie potencjalnego klienta, nasz sklep czy strona będzie jedną z kilkuset tysięcy innych stron firmowych w polskim internecie, które cierpią na brak zainteresowania.
Naturalnym miejsce, gdzie użytkownicy szukają rozwiązania swoich codziennych problemów jest wyszukiwarka Google, którą w Polsce używa aż 97% internautów! To tam użytkownik szuka zarówno treści rozrywkowych, newsów, ale również produktów i usług wpisując swoją potrzebę w postaci wyszukiwanej frazy. Stąd nasuwa się wniosek, że tam gdzie są użytkownicy szukający naszych usług, tam też powinien się pojawić właściciel firmy oferującej szukane produkty lub usługi.
Aby znaleźć się w Google, mamy 3 drogi:
Pierwsza – najszybsza, ale niekoniecznie skuteczna dla firm sprzedających w internecie – to wizytówka firmy w Mapach Google (a właściwie w serwisie Google Moja Firma, który wyświetla naszą firmę w wynikach Google lub Mapach Google). Wystarczy podać swoje dane adresowe i kontaktowe, określić profil działalności, dodać zdjęcia. Ale niestety nie mamy gwarancji, że nasza firma wyświetli się w wynikach Google, bo takich firm są setki.
Druga droga to pozycjonowanie strony, które sprawi że na nazwy produktów lub usług, nasza firma będzie pojawiać się na górze wyników wyszukiwania Google. Niestety ta droga jest długa i wyboista i wymaga zarówno czasu, pieniędzy jak i cierpliwości, a do tego dobrego partnera (agencję SEO lub pracownika, który będzie wykonywał niezbędne prace aby strona wędrowała na wiodące pozycje w wyszukiwarce).
Trzecia droga jest najszybsza, najskuteczniejsza, daje efekty od razu i pozwala na dostosowanie strategii reklamowania się do zmieniającej się rzeczywistości, czy zmiany naszej oferty. Tą drogą są reklamy Google Adwords, które pojawiają się zarówno w wyszukiwarce Google, jak i na setkach tysięcy stron internetowych, których tematyka jest zbieżna z naszym profilem działalności. Możemy reklamować się przy pomocy kilkulinijkowych tekstowych komunikatów, jak i przy pomocy zdjęć produktów naszego sklepu opatrzonych ceną i adresem strony, ale również przy pomocy bannerów (znienawidzonych, ale ciągle klikanych przez internautów).
W Google Adwords sam ustalasz słowa kluczowe, na które ma się pojawiać reklama, decydujesz, gdzie kierujesz reklamę (czy na swoją stronę internetową, czy choćby na profil na Allegro czy Ceneo jeśli nie masz strony), ile chcesz wydać dziennie lub miesięcznie na reklamę, oraz jaki cel przyświeca Twojej kampanii (czy chcesz kierować ruch na stronę, generować sprzedaż, zbudować widoczność lub zasięg).
Niestety mnogość funkcji Google Adwords powoduje, że obsługa kampanii Google Adwords może na początku przerażać początkującego reklamodawcę. Można jednak powierzyć opiekę nad kampanią albo wyspecjalizowanej agencji marketingowej, zajmującej się kampaniami w Google, albo powierzyć to pracownikowi. Warto jednak mimo drugiej opcji skorzystać z zewnętrznej firmy i zlecić jej audyt kampanii, aby ustrzec się najczęstszych popełnianych błędów w prowadzeniu kampanii – np. zbyt wysokie stawki, zły dobór lub zbyt ogólne słowa kluczowe, brak śledzenia efektów kampanii czy przede wszystkim brak określonego celu kampanii.
Kampanie w Google są dobrym sposobem na start i skalowanie naszej firmy zanim będą widoczne efekty pozycjonowania strony. Kampanię można uruchomić już pierwszego dnia (o ile mamy już gdzie odsyłać klienta – np. na stronę internetową), dzięki czemu szybko możemy zacząć realizować naszą pierwszą sprzedaż. Przez zwiększanie budżetu i skali kampanii możemy decydować, jak szybko będzie rosnąć nasza firma.
Bądź tam, gdzie są Twoi klienci, więc zacznij swoją reklamę od reklam Google Adwords. A wraz ze wzrostem firmy możesz angażować się w inne kanały promocji Twojej firmy (social media, reklama drukowana, SEO, content marketing itd.).