Sprzedaż przez Internet pod wieloma względami jest łatwiejsza niż sprzedaż w sklepie stacjonarnym. Odpada bowiem koszt wynajęcia lokalu, koszt obsługi sklepu oraz zakupu takiej ilości towaru, jaka musi być eksponowana w sklepie. Dowiedz się, czy zawsze potrzebujesz magazynu dla swojego biznesu.
Sprzedaż w e-commerce może być prowadzona na 3 różne sposoby biorąc pod uwagę sposób zaopatrywania się w produkty:
1) sprzedawanie produktu z magazynów obcych (najczęściej magazynów naszych dostawców) – gdy nasz klient zamówi produkt, my jako sprzedawcy zamawiamy produkt u naszego dostawcy. Zaletą jest to, że nie musimy kupować produktu na zapas – wystarczy jedynie synchronizacja stanów magazynowych z naszym dostawcą lub hurtownią. Wadą jest dłuższy czas realizacji zamówienia do klienta końcowego (trzeba uwzględnić czas dostawy produktu do sklepu, spakowanie i wysyłkę do klienta końcowego). Taka sprzedaż nie wymaga magazynu.
2) wysyłka i realizacja zamówień przez dostawców czyli tzw. dropshipping – musimy synchronizować stany magazynowe z naszymi dostawcami i umieścić te produkty w sklepie. Po złożeniu zamówienia przez klienta, to nie my, ale nasz dostawca wysyła bezpośrednio produkt do dostawcy, a my martwimy się tylko rozliczeniem z dostawcą i wysłaniem dowodu zakupu do klienta. Realizacja jest szybka (bo najczęściej hurtownia wysyła towar dość szybko), ale niestety nie przywiązujemy klienta do siebie swoją marką (bo klient często dostaje przesyłkę obrandowaną marką hurtowni). Zaoszczędzamy koszt dostawy od hurtownika do nas, ale mamy ograniczone możliwości sterowania cenami produktów i marżą (najczęściej narzucone są cenniki lub stała marża hurtownika). Taka sprzedaż również nie wymaga własnego magazynu.
3) najczęściej stosowany sposób na sprzedaż to zakup produktów na własność lub ich produkcja – możemy wtedy użytkownikom dostarczać produkty bezpośrednio z własnego magazynu a realizacja zamówień jest szybsza. Możemy również sami decydować o marży produktów, ale musimy martwić się o produkty, które zostały kupione, ale nie chcą się sprzedać. Potrzebujemy wtedy większego lub mniejszego magazynu. Możemy ten magazyn zorganizować we własnym domu lub mieszkaniu, możemy kupić własny lokal na cele magazynowe lub postawić poszukać magazyny do wynajęcia.
W obecnych czasach, gdy dla klienta coraz mniej liczy się cena, a coraz bardziej czas realizacji wysyłki, właściciel sklepu internetowego powinien postawić na sprzedaż produktów z własnego magazynu, ewentualnie dropshipping (w przypadku, gdy dopiero rozpoczyna biznes i chce zminimalizować nakłady finansowe na początku swojej działalności i sprawdzić biznes w praktyce).