Słowa kluczowe

W największym uproszczeniu słowa kluczowe to pojedyncze wyrazy lub ich zestawienia, które są wpisywane w wyszukiwarce przez użytkowników poszukujących informacji na jakiś temat. Jest to jednak definicja niepełna i wymaga uściślenia.

Słowa kluczowe – definicja

Teoretycznie dowolny, nawet zupełnie losowy ciąg znaków – liter, cyfr czy symboli – który wpiszemy w wyszukiwarce, jest traktowany jako fraza kluczowa. Spójrzmy na następujący przykład: jeżeli algorytmy wyszukiwarki Google nie znajdą żadnej strony, której zawartość mogłaby w jakiś sposób odpowiadać naszemu zapytaniu, wyświetla się tekst:

Podana fraza nie została odnaleziona.

Podpowiedzi:

 

  • Sprawdź, czy wszystkie słowa zostały poprawnie napisane.
  • Spróbuj użyć innych słów kluczowych.

 

  • Spróbuj użyć bardziej ogólnych słów kluczowych”.

Widać zatem, że nawet specjaliści Google traktują każde wyrażenie wpisane w polu wyszukiwarki jako frazę/słowo kluczowe. Tym niemniej w szeroko rozumianym SEO słowem kluczowym określa się takie hasło, po wpisaniu którego dana strona wyświetli się w wynikach wyszukiwania na określonej pozycji. Jeśli fraza jest popularna, wówczas otrzymamy więcej wyników. Im lepiej strona jest wypozycjonowana na daną frazę, tym w organicznych wynikach wyszukiwania znajdzie się wyżej.

Słowa kluczowe – rodzaje

Przyjrzyjmy się teraz różnym kategoriom fraz w kontekście ich tematyki. 

  • Generyczne – wszystkie, które nie zawierają w sobie nazwy marki. Przykładami niech będą „pozycjonowanie kraków”, „jak wiązać krawat”, „prezent na urodziny dla babci” itp.
  • Brandowe – nazwy firm, marek, instytucji czy organizacji. „Lidl” czy „Sony” są takimi właśnie frazami.
  • Lokalne – frazy precyzujące miejsce, w którym chcemy znaleźć dany produkt, usługę, markę, firmę itp. Przykładami mogą być chociażby „dentysta Skawina” czy „autobusy w Wieliczce”.
  • Ogólne – najpopularniejsze i najprostsze frazy, takie jak „buty zimowe”, „wakacje Grecja”, „praca copywriter”.
  • Szczegółowe (long tail) – rozwinięte, doprecyzowane frazy ogólne, składające się zazwyczaj z trzech lub więcej słów. Przykładem long taili są chociażby „skórzane buty zimowe damskie”, „tanie wakacje w Grecji we wrześniu”, „copywriter w Krakowie praca na etat” itp.

Oczywiście jedna fraza może przynależeć do kilku różnych kategorii.

Słowa kluczowe w pozycjonowaniu

Żeby strona wyświetliła się w wynikach wyszukiwania, musi zostać zoptymalizowana pod szukaną frazę. Albo przynajmniej być z nią tematycznie związana. Przy czym warto pamiętać, że to algorytmy wyszukiwarki decydują o tym, czy i na którym miejscu dana strona się wyświetli w wynikach wyszukiwania. W tym ujęciu pozycjonowanie to nic innego, jak nakłanianie algorytmów, aby to naszą witrynę uznały za bardziej wartościową od tych należących do konkurencji.

Jakie zatem działania optymalizacyjne związane ze słowami kluczowymi można wprowadzić na swojej stronie internetowej? W których jej miejscach warto umieścić frazy?

  • Jeżeli jest taka możliwość, słowa kluczowe powinny się znaleźć w adresach URL pozycjonowanych podstron. Na przykład gdy frazą jest „buty zimowe”, URL może wyglądać następująco: https://www.domena.pl/buty-zimowe
  • Meta tagi <title> oraz <description>. Ważne, aby słowa kluczowe w tytule i opisie wyglądały naturalnie. Oznacza to, że powinny być zgodne zarówno z tematyką strony, na której się znajdują, jak i regułami języka pisanego.
  • W leadach, w nagłówkach h1, h2, h3 itd. oraz w treści tekstów. Podobnie jak w przypadku meta tagów, tak i tutaj frazy powinny zostać wplecione w tekst w możliwie naturalny sposób. Nie może ich być jednak zbyt wiele – w pojedynczym artykule jedno słowo kluczowe i kilka jego wariantów long tail zazwyczaj wystarczy.
  • W tytułach i opisach grafik oraz zdjęć znajdujących się na stronie.
  • W anchorach linków wewnętrznych.

Anchory linków przychodzących – na przykład z mediów społecznościowych czy innych witryn – również powinny zawierać odpowiednie frazy. Jest to jednak działanie, które z oczywistych względów nie jest przeprowadzane w kodzie własnej strony internetowej.

Wszystkie wyżej wskazane działania związane z optymalizacją fraz na stronie to tak naprawdę zupełne podstawy. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest w tym przypadku skorzystanie z wiedzy i doświadczenia specjalistów od pozycjonowania. Nie tylko pomogą oni w doborze optymalnych fraz, lecz także prawidłowo zaimplementują je w kodzie strony.

Post navigation