SMO lub Social Media Optimization, Social SEO

– optymalizacja strony internetowej w celu łatwiejszej i lepszej jej popularyzacji w serwisach społecznościowych. Twórcą określenia był Rohit Bhargava, który w 2006 roku stworzył 5 zasad SMO:

  • Zwiększ możliwości linkowania (Increase your linkability)
  • Umożliwiaj łatwe tagowanie i dodawanie do zakładek (Make tagging and bookmarking easy)
  • Wynagradzaj za linki przychodzące (Reward inbound links)
  • Pomóż podróżować i krążyć swojej treści (Help your content travel)
  • Wspieraj mashupy (Encourage the mashup)
  • Łącz społeczności (Get communities connected)

Po kilku latach twórca określenia SMO opracował 5 nowych zasad SMO, które brzmiały następująco:

  • Twórz treść, którą można warto się podzielić (Create shareable content)
  • Pozwól na łatwe dzielenie się treścią (Make sharing easy)
  • Wynagradzaj zaangażowanie (Reward engagement)
  • Aktywnie dziel się treścią (Proactively share content)
  • Wspieraj mashupy (Encourage the mashup)

Wielu specjalistów na bazie powyższych 5 zasad opracowało szerszą listę zaleceń i wytycznych dla Social SEO.

Przykładowe działania SMO:

  • dodanie RSS/Atom na stronie
  • dodanie przycisków umożliwiających dzielenie się treścią (typu „Dodaj do del.icio.us”, „Dodaj do Twittera”, „Lubię to” itp.)
  • umożliwienie głosowania i oceniania przez internautów, komentowania i współdzielenia treści
  • wykorzystywanie zdjęć i wideo z serwisów społecznościowych na swojej stronie, umieszczanie własnych multimediów w serwisach społecznościowych
  • aktywne blogowanie, komentowanie, współtworzenie treści z innymi użytkownikami
  • aktywne uczestnictwo w serwisach społecznościowych (choć to zaliczane jest raczej do działań Social Media Marketing – SMM).

SMO zwiększa swoje znaczenie z kilku powodów:

  • informacje umieszczane w serwisach społecznościowych w coraz większym stopniu wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych
    • treści umieszczane w Social Media są indeksowane prawie natychmiast przez wyszukiwarki internetowe (wpis na Twitterze czy Facebooku pojawia się w wynikach wyszukiwania nawet kilka sekund po opublikowaniu) dzięki Real-Time Search
    • linki w serwisach społecznościowych to dodatkowe linki prowadzące do Twojej strony, co pozytywnie wpływa na SEO (stąd nazwa Social SEO)
    • sieć powiązań w serwisach społecznościowych jest wykorzystywana do dostosowywania wyników wyszukiwania wyszukiwarek (wyżej w wynikach są linki polecane przez naszych znajomych)
  • SMO stanowi coraz większy poziom ruchu na stronie oraz pozwala na realizowanie tych samych celów promocyjnych/sprzedażowych wprost z serwisu społecznościowego, bez potrzeby korzystania ze strony WWW przez użytkownika.

Przydatne linki dotyczące SMO:

Użytkownicy trafili tutaj szukając: smo w telefonii komórkowej