Paragraf 31 lub filtr 31, penalty 31

– zjawisko w wyszukiwarce Google zaobserwowane w grudniu 2006 roku polegające na nagłym spadku pozycji pozycjonowanych stron w wynikach wyszukiwania z początkowych miejsc do 31 miejsca lub dokładnie o 30 pozycji niżej.
Jest dużo hipotez na jego temat, gdyż podobnie jak w przypadku innych filtrów Google nie przyznaje się do niego. Ta kara ma być stosowana jako ostrzeżenie, przeważnie dla stron wielotematycznych, które pozycjonowane są na dużą ilość słów kluczowych nie związanych z głównym tematem strony. Nie jest to jednak powszechna reguła, ponieważ w ten filtr wpadają również strony jednotematyczne, nieraz wartościowe. Genezę powstania tego filtru upatruje się w dążeniu przez Google do usunięcia z wyników wyszukiwania śmietnika w postaci katalogów, pełnych linków, nie posiadających wartościowych treści.
Pozycjonerzy radzą aby w przypadku wpadnięcia w ten filtr skupić się na szybkim przerobieniu witryny umieszczając w niej jak najwięcej wartościowych treści. Przez niektórych filtr uznawany jest za kolejny zabieg Google, aby zwiększyć swoje dochody z linku sponsorowanego AdWords (dobre strony pojawiają się na niższych pozycjach, przez co zmuszone są do wykupienia linków sponsorowanych, aby utrzymać ruch na stronie). Istnieją bowiem pewne poszlaki świadczące o tym, że to pracownicy Google przeglądają pewną część wyników wyszukiwania i ręcznie manipulują pozycją podejrzanych stron.