Audyt SEO

Audyt SEO polega na przeanalizowaniu strony www pod kątem jej widoczności w wyszukiwarkach internetowych.

Audyt SEO strony internetowej – co wchodzi w jego zakres?

Przyjmuje się, że obecnie brane jest pod uwagę około 200 czynników rankingowych, które mogą mieć wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Odpowiednio przeprowadzony audyt SEO daje nam odpowiedź na pytanie, które z tych czynników są obecne na analizowanej stronie, a których na niej brakuje.

W praktyce zakres zagadnień poruszanych podczas audytu strony www składa się z następujących punktów:

  • Analiza adresów URL razem z ewentualnymi przekierowaniami.
  • Bardzo szeroko rozumiana analiza treści na stronie. Długość tekstów, ich liczba oraz rola, wysycenie frazami kluczowymi, obecność nagłówków, unikatowość czy ilość duplicate content to zaledwie kilka czynników badanych podczas analizy contentu w audycie SEO.
  • Analiza architektury strony: linków wewnętrznych, menu głównego, breadcrumps, mapy strony itd.
  • Weryfikacja meta tagów.
  • Szeroko zakrojona analiza kodu strony. Znaczniki danych strukturalnych, obecność skryptów, szybkość ładowania witryny, responsywność, obecność błędów czy kwestie bezpieczeństwa strony oraz danych jej użytkowników – każdy z tych elementów jest przedmiotem audytu.
  • Sprawdzenie ewentualnych wersji językowych strony.
  • Prześledzenie linków przychodzących.
  • Szeroko rozumiana optymalizacja zdjęć i grafik znajdujących się na stronie, a szczególnie ich rozmiaru, nazw i opisów.
  • Sprawdzenie raportów z Google Search Console i Google Analytics.
  • Sprawdzenie, optymalizacja i ewentualne naprawienie wizytówki Google.

Oczywiście wszystkie wyżej wyszczególnione działania nie są jedynymi, które powinny się znaleźć w audycie SEO. Są one jednak najważniejsze i to o nich należy pamiętać w pierwszej kolejności.

Kiedy warto zdecydować się na audyt SEO?

Audyt SEO warto wziąć pod uwagę w następujących sytuacjach:

  • Budujemy nową stronę i chcemy, aby od początku była ona tworzona w duchu dobrych praktyk SEO. Informacje zdobyte podczas takiego audytu mogą być na bieżąco przekazywane web developerom, a następnie wdrażane w kolejnych etapach pisania kodu.
  • Strona już powstała, więc chcemy ją zoptymalizować przed uruchomieniem, żeby generowała ruch już od początku swojego funkcjonowania. Podobnie jest w sytuacji, gdy chcemy rozpocząć pozycjonowanie i potrzebujemy informacji, jakie działania optymalizacyjne należy przeprowadzić w pierwszej kolejności.
  • Wprowadzamy na stronie zmiany, na przykład wdrażamy nową strategię content marketingową, łączymy serwisy, zmieniamy domenę lub całkowicie przebudowujemy naszą stronę.
  • Mieliśmy dobre pozycje i nagle z niewiadomych przyczyn zaczynamy bardzo szybko je tracić. Dzięki audytowi dowiemy się, dlaczego tak się dzieje. Tego rodzaju analiza będzie także pomocna wówczas, gdy – pomimo naszych wysiłków – pozycje są od dłuższego czasu słabe, a my nie wiemy, dlaczego tak się dzieje.
  • Na stronę nałożono kary, filtry lub włamano się na nią. Audyt pozwoli znaleźć przyczyny tych problemów, a uzyskane dzięki niemu informacje mogą być podstawą do podjęcia działań naprawczych.

Audyt SEO to najlepszy sposób na rozpoznanie mocnych oraz słabych punktów naszego serwisu www. Prawidłowo przeprowadzony, będzie doskonałym źródłem wiedzy zarówno dla specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem, jak i dla osób, które chcą wprowadzić zmiany na stronie we własnym zakresie.