Platforma DMP lub Data Management Platform

(Data Management Platform) – DMP to platforma lub rozwiązanie technologiczne (czasem określenie to używa się w stosunku do firm, które oferują rozwiązania do budowy platformy DMP) pozwalające na zbieranie, przetwarzanie, analizowanie i wykorzystywanie zebranych danych o użytkownikach (1st party data, 2nd party data i 3rd party data). Dane o użytkownikach mogą służyć do segmentowania użytkowników, personalizowania przekazów reklamowych, optymalizowania kampanii, głębszych analiz dotyczących klientów itp. Najczęściej DMP to po prostu zbiór ciasteczek lub identyfikatorów użytkowników z przypisanymi do nich danymi (realnymi na bazie informacji podanych przez użytkownika lub prognozowanymi na bazie podobnych profili). DMP może również zawierać adres mailowe (ale najczęściej w postaci zahashowanej MD5 lub SHA1 w celu anonimizacji).

Dane, jakie mogą być zawarte w DMP to:

  • adres mailowy (zashaszowany),
  • wiek,
  • płeć,
  • zainteresowania,
  • odwiedzane serwisy,
  • odwiedzane podstrony,
  • ilość zamówień,
  • przychody z użytkownika,
  • poprzednie zakupy,
  • wyszukiwane frazy w wyszukiwarkach lub na stronie,
  • podejmowane działania w Internecie itp.

Najczęściej DMP działa w trybie rzeczywistym lub z niewielkimi opóźnieniami, choć w przypadku bardzo dużej ilości danych dane mogą być przetwarzane co zadany czas (np. co noc). DMP może być częścią procesu Big Data w organizacji oraz może być bazą dla rozwiązań sztucznej inteligencji.

Bazy danych DMP o użytkownikach są podstawą działania reklamy w modelu RTB, bo to właśnie dzięki zebranym o użytkownikach danym można targetować im reklamę według różnych kryteriów, znaleźć ich w sieci surfujących na stronie, aby móc im wyświetlić wylicytowaną reklamę. Im dokładniejsze dane i im zakres ich jest większy, tym większa skłonność reklamodawcy do licytowania odsłony reklamy dla danego użytkownika.

W Polsce platformy DMP oferują m.in.:

  • Cloud Technologies
  • Netsprint
  • każdy DPS lub SSP, który zbiera dane o użytkownikach na potrzeby prowadzenia kampanii RTB dla reklamodawców
  • portale internetowe, które posiadają bogatą bazę danych o użytkownikach bazującą na danych deklaratywnych przy zakładaniu kont pocztowym w danym portalu
Użytkownicy trafili tutaj szukając: DMP definicja, https://yandex ru/clck/jsredir?from=yandex ru;search;web;;&text=&etext=1886 k-spffUXWC3Yb0Fq2CRTTTMLomCp2AEZi46T-8Wx_wSMbwIkf7p214PcXrACNhLi b2419461b821a899806d493de6d34f728d4f22fd&uuid=&state=_BLhILn4SxNIvvL0W45KSic66uCIg23qh8iRG98qeIXme, platforma dmp