(Data Management Platform) – DMP to platforma lub rozwiązanie technologiczne (czasem określenie to używa się w stosunku do firm, które oferują rozwiązania do budowy platformy DMP) pozwalające na zbieranie, przetwarzanie, analizowanie i wykorzystywanie zebranych danych o użytkownikach (1st party data, 2nd party data i 3rd party data). Dane o użytkownikach mogą służyć do segmentowania użytkowników, personalizowania przekazów reklamowych, optymalizowania kampanii, głębszych analiz dotyczących klientów itp. Najczęściej DMP to po prostu zbiór ciasteczek lub identyfikatorów użytkowników z przypisanymi do nich danymi (realnymi na bazie informacji podanych przez użytkownika lub prognozowanymi na bazie podobnych profili). DMP może również zawierać adres mailowe (ale najczęściej w postaci zahashowanej MD5 lub SHA1 w celu anonimizacji).
Dane, jakie mogą być zawarte w DMP to:
- adres mailowy (zashaszowany),
- wiek,
- płeć,
- zainteresowania,
- odwiedzane serwisy,
- odwiedzane podstrony,
- ilość zamówień,
- przychody z użytkownika,
- poprzednie zakupy,
- wyszukiwane frazy w wyszukiwarkach lub na stronie,
- podejmowane działania w Internecie itp.
Najczęściej DMP działa w trybie rzeczywistym lub z niewielkimi opóźnieniami, choć w przypadku bardzo dużej ilości danych dane mogą być przetwarzane co zadany czas (np. co noc). DMP może być częścią procesu Big Data w organizacji oraz może być bazą dla rozwiązań sztucznej inteligencji.
Bazy danych DMP o użytkownikach są podstawą działania reklamy w modelu RTB, bo to właśnie dzięki zebranym o użytkownikach danym można targetować im reklamę według różnych kryteriów, znaleźć ich w sieci surfujących na stronie, aby móc im wyświetlić wylicytowaną reklamę. Im dokładniejsze dane i im zakres ich jest większy, tym większa skłonność reklamodawcy do licytowania odsłony reklamy dla danego użytkownika.
W Polsce platformy DMP oferują m.in.:
- Cloud Technologies
- Netsprint
- każdy DPS lub SSP, który zbiera dane o użytkownikach na potrzeby prowadzenia kampanii RTB dla reklamodawców
- portale internetowe, które posiadają bogatą bazę danych o użytkownikach bazującą na danych deklaratywnych przy zakładaniu kont pocztowym w danym portalu