Bramka VoIP

– to urządzenie, za pomocą którego zwykły telefon analogowy można podłączyć do sieci Internet. Posiada ona co najmniej 2 złącza:

  • port FXS czyli standardowy port z gniazdem RJ-11, do którego podłącza się aparat telefoniczny,
  • port WAN do podłączenia Internetu – najczęściej jest to gniazdo RJ-45 w standardzie Ethernet z dostępem do Internetu.Czasami bramki VoIP posiadają też inne złącza:
  • więcej portów FXS umożliwiających podłączenie kilku aparatów telefonicznych i prowadzenie kilku rozmów jednocześnie,
  • porty ISDN umożliwiające podłączenie aparatów ISDN oprócz aparatów analogowych lub zamiast nich,
  • port FXO dzięki któremu można bramkę podłączyć do linii miejskiej lub centrali PBX,
  • port LAN do którego podłączamy komputer; dzięki temu abonent posiadający tylko jeden wolny port do podłączenia komputera z Internetem może podłączyć komputer do portu LAN a bramka przekazuje dane pomiędzy komputerem a Internetem portami LAN i WAN,
  • port DSL,
  • port USB,
  • wbudowany WLAN.Bramki VoIP poza usługą dzwonienia oferują czasami inne usługi dodatkowe:
  • wbudowany serwer HTTP umożliwiający konfigurację urządzenia
  • wbudowany serwer lub klient DHCP
  • wbudowany router
  • wbudowany NAT
  • wbudowany DNS
  • praca jako bridge
  • prezentacja numeru rozmówcy (CLIP)
  • funkcja call transfer
  • funkcja call forward
  • obsługa faksów
  • zarządzanie pasmem QoS, traffic shaping
  • możliwość wykonywania połączeń przez linię FXO a nie przez VoIP
  • odbieranie połączeń przychodzących linią FXO
  • możliwość zdefiniowania kilku dostawców usługi VoIP
  • monitorowanie przeprowadzonych połączeń lub przesyłanych danych
  • wbudowany firewallDzięki bramkom VoIP można korzystać ze znacznie tańszej telefonii VoIP za pośrednictwem tradycyjnego telefonu nie posiadając nawet komputera.Producentami bramek VoIP są między innymi Avaya, AVM, AVSystem, Cisco, DGT, D-Link, Grandstream, Linksys, MaxCom, Motorola, U.S.Robotics, Siemens, Sipura, Asus.