– to urządzenie, za pomocą którego zwykły telefon analogowy można podłączyć do sieci Internet. Posiada ona co najmniej 2 złącza:
port FXS czyli standardowy port z gniazdem RJ-11, do którego podłącza się aparat telefoniczny,
port WAN do podłączenia Internetu – najczęściej jest to gniazdo RJ-45 w standardzie Ethernet z dostępem do Internetu.Czasami bramki VoIP posiadają też inne złącza:
więcej portów FXS umożliwiających podłączenie kilku aparatów telefonicznych i prowadzenie kilku rozmów jednocześnie,
porty ISDN umożliwiające podłączenie aparatów ISDN oprócz aparatów analogowych lub zamiast nich,
port FXO dzięki któremu można bramkę podłączyć do linii miejskiej lub centrali PBX,
port LAN do którego podłączamy komputer; dzięki temu abonent posiadający tylko jeden wolny port do podłączenia komputera z Internetem może podłączyć komputer do portu LAN a bramka przekazuje dane pomiędzy komputerem a Internetem portami LAN i WAN,
port DSL,
port USB,
wbudowany WLAN.Bramki VoIP poza usługą dzwonienia oferują czasami inne usługi dodatkowe:
wbudowany serwer HTTP umożliwiający konfigurację urządzenia
wbudowany serwer lub klient DHCP
wbudowany router
wbudowany NAT
wbudowany DNS
praca jako bridge
prezentacja numeru rozmówcy (CLIP)
funkcja call transfer
funkcja call forward
obsługa faksów
zarządzanie pasmem QoS, traffic shaping
możliwość wykonywania połączeń przez linię FXO a nie przez VoIP
odbieranie połączeń przychodzących linią FXO
możliwość zdefiniowania kilku dostawców usługi VoIP
monitorowanie przeprowadzonych połączeń lub przesyłanych danych
wbudowany firewallDzięki bramkom VoIP można korzystać ze znacznie tańszej telefonii VoIP za pośrednictwem tradycyjnego telefonu nie posiadając nawet komputera.Producentami bramek VoIP są między innymi Avaya, AVM, AVSystem, Cisco, DGT, D-Link, Grandstream, Linksys, MaxCom, Motorola, U.S.Robotics, Siemens, Sipura, Asus.