– technika przetwarzania grafiki, która sprawia, że modelowane obiekty nie sprawiają wrażenia kanciastych. Przyczyną tworzenia nierównych powierzchni jest stosowanie prymitywnych algorytmów do modelowania oświetlenia. Najbardziej banalnym jest tzw. cieniowanie płaskie (flat shading), gdzie każdemu wielokątowi przypisuje się jeden stopień jasności na całej jego powierzchni. Modelowanie oświetlenia w opisany sposób jest bardzo szybkie i ekonomiczne, lecz ma zasadniczą wadę – uwydatnia kontury wielokątów. Tymczasem w cieniowaniu Gourauda stopień jasności jest obliczany dla każdego wierzchołka wielokąta, a natężenie oświetlenia dla reszty powierzchni wyznacza się przez aproksymację (zastosowanie przybliżonych barw). Dzięki temu obiekty wydają się gładsze, a zarysy wielokątów mniej widoczne.
Przykład zastosowania renderingu Gourauda:
Użytkownicy trafili tutaj szukając: cieniowanie płaskie, cieniowanie gourauda