Cyberpunk

l. gatunek literacki lat ’80 uwzględniający zmiany w rzeczywistości społecznej i w jej wymiarze intelektualnym, jakie zaszły pod wpływem elektronicznych technologii oraz nowych mediów; świadomie odrzuca tradycję wielkiej literatury na rzecz wytworów popkultury: komiksów, komputerowych gier wojennych, graffiti itp. Za prekursora gatunku uznawany jest William Gibson i jego powieść Neuroromancer; cyberpunk reprezentowany jest także przez Bruce’a Sterlinga, Samuela Delany’a, Philipa K. Dicka (na podstawie jego powieści „Do Androids Dream of electric Sheep?” nakręcono film „Łowca androidów” z Harrisonem Fordem w roli głównej, reż. Ridley Scott, 1982)
2. – tendencja pojawiająca się również w komiksach, filmach fabularnych kinowych i wideo, grach komputerowych oraz muzyce techno na początku lat ’90. Przykładem może być gra symulacyjna (symulatory) GURPS Cyberpunk, w której mieszkańcy cyberprzestrzeni włamują się do sieci komputerowych różnych firm i komputerów rządowych, wykradając z nich istotne dane. W 1990 gra została nazwana „poradnikiem wykroczeń komputerowych”; w firmie Steve Jackson Games (Austin, Teksas, USA) zajmującej się jej wydawaniem i dystrybucją przeprowadzono rewizję i trwające przez kilka miesięcy dochodzenie.
3. – styl życia, zachowania oraz rodzaj zainteresowań grupy ludzi związanych z komputerami i techniką. Terminem tym określa się zazwyczaj ludzi wędrujących po węzłach Internetu: hackerów, crackerów oraz biegle posługujących się nowoczesną techniką komputerową. Dla rozrywki wdzierają się oni do zamkniętych sieci komputerowych, zakłócając często ich pracę poprzez kasowanie zastanych tam informacji i wprowadzanie własnych danych. Pojęcie cyberpunka ma podkreślać ich odrębność oraz niezależność od innych ludzi.