– oprogramowanie działające po stronie serwera służące do organizacji i nadzorowania emisji bannerów reklamowych na stronach WWW. Ad server pozwala dokładnie planować kampanie internetowe – w szczególności tzw. targetowanie reklam (wyświetlanie bannerów odpowiadających tematycznie profilowi użytkownika). Dostarcza także szczegółowych raportów na temat powodzenia kampanii, w tym np. wskaźniki skuteczności poszczególnych bannerów. Aby wykorzystanie ad servera odniosło właściwy skutek, musi on współdziałać z bogatą bazą danych o użytkownikach. W tym celu duże serwisy internetowe posługują się rozmaitymi technikami śledzenia działań osób odwiedzających strony WWW. Najczęściej użytkownik identyfikowany jest przez plik cookie umieszczany na jego dysku twardym podczas pierwszej wizyty lub przez adres IP komputera. Podczas kolejnego wejścia do serwisu ad server rozpoznaje już użytkownika i na podstawie jego profilu zapisanego w bazie danych podejmuje decyzję o tym, jaką reklamę mu zaprezentować. Nie jest więc przypadkiem, że interesując się np. muzyką „podejrzanie” często widzimy na stronach portali bannery namawiające do zakupu płyt czy kaset. Przykładem produktu typu ad server jest Accipiter Ad Server firmy Engage, używany m.in. przez portal Onet.pl.
Ogromne bazy danych o użytkownikach (w przypadku większych serwisów liczące miliony wpisów) są z jednej strony silnym narzędziem marketingowym, z drugiej budzą poważne obawy związane z ochroną danych osobowych. Na początku 2000 roku w stanie Michigan wszczęte zostało postępowanie przeciw potentatowi na rynku kampanii internowych i jednocześnie producentowi ad serwerów – firmie Doubleclick. Wątpliwości wzbudziło przede wszystkim umieszczanie w komputerach użytkowników plików cookie – naturalnie bez ich wiedzy i zgody. Doubleclick obsługuje obecnie niemal 1,5 tys. witryn (m.in. serwisy AltaVista i CNN).
Hasło pochodzi z Netopedii (http://netopedia.techtech.pl/) – autor: Michał Czajkowski.
Użytkownicy trafili tutaj szukając: słowink zabrorzeni internowych