Efektywne zarządzanie kampaniami boksów sponsorowanych

Czym są boksy sponsorowane?

Boksy sponsorowane to rodzaj reklamy kontekstowej, w której definiuje się słowa kluczowe, które mogą wpisać internauci w oknie wyszukiwarki internetowej poszukując informacji lub produktów. Jeśli zdefiniowane słowo kluczowe jest identyczne jak zapytanie internauty, wtedy w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki pojawia się dana reklama w postaci 4 linijek krótkiego hasła promującego produkt czy usługę, po kliknięciu którego internauta przenoszony jest na stronę reklamodawcy. Najczęściej stosowane rozliczenie za tą reklamę to CPC czyli koszt za kliknięcie.

Elementy boksu reklamowego:

  • tytuł reklamy (do 25 znaków licząc ze spacjami) powinien zwrócić uwagę użytkownika, który może być zainteresowany naszym produktem lub usługą;

  • dwie linijki tekstu (każda o długości do 35 znaków ze spacjami) powinny być jasne i zrozumiałe i powinny zawierać argument nie do odparcia, który przekona internautę do kliknięcia i przejścia na Twoją witrynę

  • wyświetlany adres WWW (do 35 znaków wraz ze spacjami): miejsce gdzie użytkownik będzie przekierowany po kliknięciu

    Nie myśl, że stworzenie idealnej kampanii boksów sponsorowanych jest zadaniem łatwym, bowiem nim nie jest. Jednak dzięki dostarczanym przez wyszukiwarki narzędziom i odrobinie wysiłku, można sobie z tym zadaniem poradzić.
    Zanim przystąpisz do tworzenia boksów CPC, określ sobie jasno cele, jakie chcesz osiągnąć dzięki tej reklamie.

    Wiele błędów powstaje przez niepełne zrozumienie tego, jak działa Internet i jak należy targetować reklamę do odbiorców.

    Oto najczęściej popełniane błędy podczas tworzenia kampanii reklam kontekstowych CPC:

    1. Podbijanie zbyt wysoko stawki za kliknięcie po to, by być na najwyższej pozycji wyników sponsorowanych

    Mimo, że na pierwszy rzut oka wydaje się to najlepszym wyborem, wcale nie oznacza, że tak jest. Pamiętaj, że użytkownicy Sieci nastawieni są na wyszukiwanie potrzebnych informacji i rzadko kiedy zatrzymują się na pierwszej reklamie. Pierwsza pozycja zazwyczaj powoduje nadmierną ilość kliknięć w reklamę klientów niekoniecznie zainteresowanych naszą ofertą, ale klikających z ciekawości. Według niektórych opinii najlepszą pozycją przynoszącą największe zyski jest 3 miejsce.

    2. Brak geotargetowania reklam – przypisywania wyświetleń reklam tylko dla internautów z danej lokalizacji geograficznej

    Spróbuj przywiązać do siebie najpierw potencjalnych klientów z Twojej okolicy. Ustaw więc wyświetlenie reklam w lokalizacji blisko Ciebie i/lub dodaj do treści reklamy nazwę miasta lub regionu. Efekty tego powinny być widoczne bardzo szybko.

    3. Licytowanie wyrazów ogólnych, pojęć o szerokim znaczeniu

    Słowa kluczowe o szerokim znaczeniu lub bardzo ogólne powodują, że stawka za kliknięcie jest wysoka, a co za tym idzie koszty kampanii również drastycznie rosną. Spróbuj więc oczyścić listę swoich słów kluczowych ze zbyt ogólnych wyrażeń.

    4. Nudna zawartość reklamy lub strony

    Nie mów tego, co już inni powiedzieli, nie używaj utartych haseł reklamowych. Bądź kreatywny i stwórz oryginalny tekst, który będzie wyróżniał się wśród setek identycznych reklam.

    5. Niewłaściwa strona docelowa reklamy (tzw. landing page)

    Upewnij się, że strona, do której kierujesz internautów klikających w reklamę (tzw. landing page) odpowiada treści reklamy i zaspokoi potrzeby użytkownika. Jeśli więc reklamujesz konkretny produkt lub usługę, skieruj użytkownika do konkretnej podstrony serwisu opisującej reklamowany produkt lub usługę. Nie kieruj użytkownika do strony głównej i nie każ mu szukać Twojej oferty samodzielnie, gdyż łatwo się zniecierpliwi i wróci z powrotem do wyników wyszukiwania wyszukiwarki.

    6. Brak słów kluczowych w tekście reklamy

    Wrzuć do tekstu reklamy słowa kluczowe do tytułu lub treści boksu reklamowego, po których użytkownicy będą szukać Twoich produktów lub usług. Pamiętaj bowiem, że znalezione w treści reklamy słowa kluczowe są pogrubiane w wynikach wyszukiwania, więc zwrócą uwagę użytkownika swoim wystąpieniem. Internauta będzie również pewien w co klika, dzięki czemu pozbędziesz się niepotrzebnych nadmiarowych kliknięć w reklamę tych użytkowników, którzy na pewno nie będą zainteresowani Twoją ofertą.

    7. Brak badania rezultatów reklamy

    Powinieneś monitorować słowa kluczowe, które używasz w swojej kampanii. Jeśli używasz reklam Google AdWords, możesz zainstalować statystyki Google Analytics, które same będą w stanie wyliczyć zwrot z inwestycji (ang. ROI – return on investment).
    Do mierzenia mogą służyć dowolne statystyki odwiedzin strony, które pozwolą na ocenę skuteczności Twojej kampanii, określonych słów etc.

    8. Takie same stawki dla reklam w wyszukiwarce i na stronach partnerskich

    Wiele z systemów reklamy kontekstowej pozwala na stworzenie dwóch oddzielnych kampanii – jednej dla boksów wyświetlanych w wynikach wyszukiwarek, drugiej dla reklam wyświetlonych na stronach biorących udział w programie partnerskim wyszukiwarki i udostępniających swoją przestrzeń reklamową dla Twoich reklam. Skorzystaj z tej okazji i stwórz 2 osobne kampanie w zależności od miejsca przeznaczenia reklam, dzięki temu obniżysz zawyżane stawki dla reklam na stronach partnerów.

    9. Sugerowanie w reklamach, że Twoja oferta jest darmowa

    Nie próbuj oszukiwać internauty, że Twoje usługi lub produkty są za darmo jeśli takowe nie są. Spotkasz się bowiem z dużą ilością kliknięć, które nie przyniosą Ci zysku, bowiem jeśli ktoś szuka darmowej oferty, to na pewno nie będzie skłonny za nią zapłacić.

    10. Brak pokazania unikatowości Twojej oferty

    Określ, co jest unikalnego w Twojej ofercie, czego nie daje konkurencja. Pokaz to w treści reklamy i na stronie, na którą przekierujesz użytkownika. Poszukaj słów kluczowych charakteryzujących unikalność Twojej oferty i dodaj je do swojej listy.

    11. Nieporządek w wielu kampaniach

    Źle zorganizowane i nieuporządkowane kampanie nie pozwalają na dobrą ocenę ich rezultatów. Pogrupuj pojedyncze reklamy w grupy tematyczne lub według podziału na produkty/usługi, stwórz osobne kampanie jeśli trzeba.

    12. Brak testów dla wielu reklam

    Nie ograniczaj się do jednej kampanii, gdyż może ona nie zawierać najlepszych słów. Uruchom na krótki czas kilka kampanii testowych dla różnych słów i w różnych konfiguracjach i sprawdzaj ich skuteczność. Dzięki temu odnajdziesz wiele ciekawych i skutecznych słów i konfiguracji, które będziesz mógł zastosować w Twojej głównej kampanii.

    13. Niestosowanie fraz, negatywnych słów etc.

    W kampaniach boksów sponsorowanych możesz stosować różne opcje słów kluczowych:
    dopasowania ogólne, np. pies (zapisywane bez żadnych znaków) – reklamy będą się wyświetlać dla zapytania „pies” i wszystkich fraz z tym wyrazem
    dopasowania zbliżone, np. [pies rasowy] (zapisywane w nawiasach kwadratowych) – reklamy będą się wyświetlać tylko dla zapytań zawierających jednocześnie „pies” i „rasowy”, mogą jednak występować one w innej kolejności lub w towarzystwie innych wyrazów
    dopasowanie dokładne, np. „psy rasowe owczarki” (zapisywane w cudzysłowach) – reklamy będą się wyświetlać tylko dla zapytań dokładnie identycznych jak wpisana fraza czyli tylko dla „psy rasowe owczarki”. Dodatkowe słowo lub zmieniona kolejność spowodują że reklama się nie wyświetli.
    słowa wykluczające (negatywne), np. -ogar (zapisywane z minusem na początku) to słowa, po wpisaniu których reklama się nie wyświetli, np. za zapytanie „pies ogar” reklama się nie wyświetli jeśli mamy w kampanii słowo pies.

    Wykorzystując odpowiednio wszystkie opcje dopasowania słów możemy wyeliminować kliknięcia dla zbyt ogólnych słów kluczowych.

    14. Nieużywanie nazwy firmy, nazwy marki

    Przy tworzeniu kampanii nie zapomnij o swojej nazwie firmy czy Twojej marce, którą stworzyłeś.

    Stosując powyższe porady wykorzystasz najlepiej siłę reklamy kontekstowej wyszukiwarek internetowych płatnej za kliknięcie i zmaksymalizujesz swoje zyski, czego Ci z całego serca życzymy.