Programowanie muzyczne

(ang. music scheduling) – przez pół wieku istnienia radia programowanie muzyki wiązało się z gustem ludzi odpowiedzialnych za tę dziedzinę sztuki radiowej, z indywidualnymi gustami dziennikarzy muzycznych, czasem bardzo zróżnicowanych w ramach tej samej stacji radiowej. Wprowadzenie formatów radiowych zmieniło zasadniczo muzyczne programowanie radia. Format TOP40 zmuszał wszystkich prezenterów do grania popularnych utworów z konkretnej listy. Dyrektor muzyczny tworzył zestaw kilkudziesięciu utworów, umieszczał je na specjalnych fiszkach, ich kolor decydował o częstotliwości grania poszczególnych piosenek. Wprowadzenie programów komputerowych pozwoliło na bardzo kunsztowne komponowanie zawartości muzycznej programu radiowego. Pierwsze oprogramowania komputerów wprowadzono w latach ’70. Najlepsze współczesne programy komputerowe pozwalają w sposób niezwykle precyzyjny zarządzać muzyczną zawartością programu stacji radiowej. Po wprowadzeniu danych o każdej piosence lub utworze instrumentalnym szef muzyczny określa wszystkie warunki funkcjonowania muzyki w programie i na tej podstawie komputer generuje żądany program. Każda piosenka rozpatrywana jest pod kątem jej tempa wykonania, charakteru, brzmienia nagrania, nastroju, długości trwania, tematyki słów, płci wykonawcy i wielu in. parametrów. Tak szeroka analiza każdego nagrania umożliwia wytypowanie utworów stosownie do pory nadawania i zgodnie z oczekiwaniami słuchaczy. Muzyczne programy komputerowe umożliwiają automatyczne sterowanie odtwarzaczami płyt kompaktowych lub automatycznym odtwarzaniem nagrań znajdujących się w pamięci systemu komputerowego na twardym dysku. Programy muzyczne stosuje się do oprawy muzycznej, katalogowania zasobów muzycznych stacji, tworzenia statystyki przekazywania poprzez Internet danych do organizacji ochrony praw autorskich i wykonawczych. Po okresie odrzucania komputeryzacji przy oprawie muzycznej przez znaczną część radiowców, w połowie lat ’90 nowe pokolenie ludzi radia zrozumiało, że komputerowe sterowanie muzyką nie zabija indywidualności dziennikarza muzycznego, przeciwnie, jest doskonałym narzędziem do kreowania oblicza muzycznego stacji. Oblicza się, że ponad 60% stacji radiowych na świecie używa systemu komputerowego programowania muzycznego. Wśród najczęściej stosowanych programów są: Music Master firmy A-Ware Software (ok. 2500 użytkowników), Repertoire niemieckiej firmy EBH Radio Software oraz firmy RSC Selector.

Użytkownicy trafili tutaj szukając: programacja muzyczna
Informatyk: