– automatyczny mechanizm systemu Google AdWords i Google AdSense polegający na redukcji kosztu za kliknięcie (stawki CPC) reklamy na określonych stronach w sieci reklamowej Google. Obniżenie stawki za kliknięcie w systemie Adwords oznacza mniejsze wydatki dla reklamodawcy ale również obniżenie przychodów dla wydawcy reklamy zrzeszonego w Google AdSense. W ten sposób karane są te strony w sieci Google AdSense o słabej jakości, które pomimo kliknięć użytkowników w reklamę nie generują zysków dla reklamodawcy (użytkownik nie kupuje przedmiotów na reklamowanej stronie, nie rejestruje się w serwisie, nie wykonuje połączenia telefonicznego lub innej pożądanej przez właściciela akcji). Dane o realizacji lub braku realizacji pożądanej przez reklamodawcę akcji system AdWords bierze ze śledzenia konwersji (musi być ona uruchomiona i odpowiednio skonfigurowana).
Mniejszy przychód dla właściciela strony, na której emitowane są reklamy, motywuje go do tworzenia lepszych stron WWW o lepszej treści i lepszego dopasowywania reklamy do swojej strony. Czasem jednak Smart Pricing wynika ze złego dopasowywania reklam na stronie przez system Google AdSense, np. na stronie o kursach dla studentów pojawiają się kursy prawa jazdy, co powoduje niską konwersję.
Smart Pricing działa globalnie dla całego konta Google AdSense, tj. jeśli dany wydawca posiada kilka stron, ale choć jedna z nich jest niskiej jakości i przynosi niewielką ilość zysków dla reklamodawców, to średnia stawka za kliknięcie w reklamy na wszystkich stronach jest obniżana. Według niektórych informacji, Smart Pricing jest sprawdzany i uruchamiany raz w tygodniu, toteż pomimo poprawienia jakości strony i zwiększenia procentu konwersji jeszcze przez kilka dni mogą utrzymywać się niskie stawki.
Więcej informacji:
http://zarabianie-na-blogu.pl/smart-pricing-w-adsense/
http://adwords.google.com/support/aw/bin/answer.py?hl=pl&answer=134761