Określenie stosowane w reklamie internetowej (w szczególności w reklamie w modelu RTB) na dane o użytkownikach (ciasteczkach) zbierane samodzielnie przez reklamodawcę na własne potrzeby. Zazwyczaj są to dane zbierane w przeglądarce użytkownika i zapisywane w plikach cookie, które śledzą zachowanie użytkownika na stronie, zapamiętują dane ułatwiające korzystanie ze strony itp. Dane te mogą był łączone z innymi danymi (np. z danymi o sprzedaży offline), z bazą CRM klientów, programem lojalnościowym, danymi sprzedażowymi czy biznesowymi w celach statystycznych, personalizacji witryny czy przekazów internetowych, uruchamiania remarketingu itp. Dane first party są unikalne i specyficzne dla ich właściciela, dlatego zwykle mają największą wartość. Innymi typami danych, zbieranych przez użytkownika są 2nd party data oraz 3rd party data.
Fakt śledzenia i wykorzystywania danych o użytkownikach powinien być opisany w polityce prywatności strony, na której zbierane są te dane.
Źródło: sociomantic.com, programmatic.pl