Look alike lub lookalike

Lookalike to w marketingu internetowym poszukiwanie użytkowników podobnych do naszej grupy użytkowników. Mając określoną grupę użytkowników (np. odwiedzających naszą stronę, lubiących fanpage, klientów sklepu internetowego) można przy pomocy danych o tych użytkownikach, wiedzy o innych użytkownikach w sieci i z zastosowaniem odpowiednich algorytmów sztucznej inteigencji znaleźć ich „bliźniaków”, tj. poszukać takich użytkowników, którzy są najbardziej do nich podobni pod względem zainteresowań, zachowań, intencji. Po znalezieniu takich profili lookalike, można im emitować reklamy wierząc, że reklama powinna zadziałać wobec nich lepiej niż gdybyśmy kierowali reklamę do ogółu społeczeństwa. Celem budowania bazy użytkowników podobnych jest inteligentne poszerzenie zasięgu swojej kampanii, znalezienie nowych użytkowników a nawet klientów.

Przykłady rozwiązań lookalike dostępnych na rynku:

  • Website Custom Audience na Facebooku – możemy targetować reklamę do użytkowników którzy są podobni w większym lub mniejszym stopniu (od 1% do 5% stopnia podobieństwa) do fanów naszego fanpage, użytkowników odwiedzających stronę (po zainstalowaniu piksela śledzącego FB), naszych klientów czy do bazy adresów e-mail lub numerów telefonu, które zaimportujemy do FB. Algorytmy Facebooka szukają użytkowników podobnych pod względem demografii, zainteresowań, polubień, dokonywanych akcji na Facebooku czy w sieci.
  • Google Adwords pozwala stworzyć listę użytkowników podobnych do naszych list remarketingowych. Szuka użytkowników o podobnym profilu demograficznym, zainteresowaniach czy zachowaniu w Internecie.
  • platformy DSP pozwalają poszukać użytkowników podobnych na podstawie przekazanych danych 1st party data i posiadanych danych 3rd party data i emitować im reklamy w modelu RTB.