Określenie stosowane w reklamie internetowej (w szczególności w reklamie w modelu RTB) na dane o użytkownikach (ciasteczkach) zbierane samodzielnie przez reklamodawcę, które są następnie odsprzedawane innym niekonkurencyjnym reklamodawcom (a więc z punktu widzenia tego reklamodawcy są to dane 1st party data zaś z punktu widzenia kupującego – 2nd party data). Takie dane mogą poprawić skuteczność kampanii, np. przez lepsze dopasowanie przekazów reklamowych, zminimalizować niepotrzebne wydatki względem słabo zainteresowanych użytkowników itp.
Pozyskiwanie danych przez drugiego reklamodawcę może odbywać się przez zainstalowanie na stronie kodów śledzących użytkowników, za zgodą udostępniającego dane. Można pozyskiwanie danych 2nd party data odwzajemnić – tj. 2 podmioty mogą nawzajem zainstalować kody śledzące partnera na swojej stronie i wymieniać się tym sposobem pozyskiwanymi ciasteczkami użytkowników.
Przykład współpracy dwóch podmiotów w zakresie przekazywania danych typu second party data:
- udostępnianie ubezpieczycielowi danych użytkowników zainteresowanych zakupem samochodu
- udostępnianie bankowi danych użytkowników zainteresowanych zakupem mieszkania lub budową domu
- udostępnianie niekonkurencyjnemu sklepowi lokalnemu posiadającemu produkty komplementarne danych o klientach sklepu ogólnopolskiego z danego obszaru geograficznego
Fakt wykorzystywania śledzenia jak i udostępniania danych o użytkownikach innym podmiotom powinien być opisany w polityce prywatności strony.
Źródło: sociomantic.com, programmatic.pl