– optymalizacja strony internetowej w celu łatwiejszej i lepszej jej popularyzacji w serwisach społecznościowych. Twórcą określenia był Rohit Bhargava, który w 2006 roku stworzył 5 zasad SMO:
- Zwiększ możliwości linkowania (Increase your linkability)
- Umożliwiaj łatwe tagowanie i dodawanie do zakładek (Make tagging and bookmarking easy)
- Wynagradzaj za linki przychodzące (Reward inbound links)
- Pomóż podróżować i krążyć swojej treści (Help your content travel)
- Wspieraj mashupy (Encourage the mashup)
- Łącz społeczności (Get communities connected)
Po kilku latach twórca określenia SMO opracował 5 nowych zasad SMO, które brzmiały następująco:
- Twórz treść, którą można warto się podzielić (Create shareable content)
- Pozwól na łatwe dzielenie się treścią (Make sharing easy)
- Wynagradzaj zaangażowanie (Reward engagement)
- Aktywnie dziel się treścią (Proactively share content)
- Wspieraj mashupy (Encourage the mashup)
Wielu specjalistów na bazie powyższych 5 zasad opracowało szerszą listę zaleceń i wytycznych dla Social SEO.
Przykładowe działania SMO:
- dodanie RSS/Atom na stronie
- dodanie przycisków umożliwiających dzielenie się treścią (typu „Dodaj do del.icio.us”, „Dodaj do Twittera”, „Lubię to” itp.)
- umożliwienie głosowania i oceniania przez internautów, komentowania i współdzielenia treści
- wykorzystywanie zdjęć i wideo z serwisów społecznościowych na swojej stronie, umieszczanie własnych multimediów w serwisach społecznościowych
- aktywne blogowanie, komentowanie, współtworzenie treści z innymi użytkownikami
- aktywne uczestnictwo w serwisach społecznościowych (choć to zaliczane jest raczej do działań Social Media Marketing – SMM).
SMO zwiększa swoje znaczenie z kilku powodów:
- informacje umieszczane w serwisach społecznościowych w coraz większym stopniu wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych
- treści umieszczane w Social Media są indeksowane prawie natychmiast przez wyszukiwarki internetowe (wpis na Twitterze czy Facebooku pojawia się w wynikach wyszukiwania nawet kilka sekund po opublikowaniu) dzięki Real-Time Search
- linki w serwisach społecznościowych to dodatkowe linki prowadzące do Twojej strony, co pozytywnie wpływa na SEO (stąd nazwa Social SEO)
- sieć powiązań w serwisach społecznościowych jest wykorzystywana do dostosowywania wyników wyszukiwania wyszukiwarek (wyżej w wynikach są linki polecane przez naszych znajomych)
- SMO stanowi coraz większy poziom ruchu na stronie oraz pozwala na realizowanie tych samych celów promocyjnych/sprzedażowych wprost z serwisu społecznościowego, bez potrzeby korzystania ze strony WWW przez użytkownika.
Przydatne linki dotyczące SMO:
- http://blog.searchenginewatch.com/060829-150053
- http://www.rohitbhargava.com/2010/08/the-5-new-rules-of-social-media-optimization-smo.html
- http://en.wikipedia.org/wiki/Social_media_optimization
- http://www.ittechnology.us/social-media-optimization-i-social-media-marketing/
- http://www.searchenginejournal.com/social-media-optimization-13-rules-of-smo/3734/
- http://www.toprankblog.com/2009/08/social-media-optimization-redux/
- http://www.toprankblog.com/2006/08/new-rules-for-social-media-optimization/