– zestaw bibliotek rozszerzających możliwości systemu Windows w dziedzinie multimediów. DirectX stanowi platformę (API), na bazie której programiści mogą tworzyć aplikacje obfitujące w realistyczne trójwymiarowe animacje, wideo, przestrzenny dźwięk, itp. Dla użytkowników Internetu ważne jest, iż technologia ta obejmuje strumieniową transmisję danych (ang. streaming media), usprawniając pobieranie i oglądanie plików audio i wideo w czasie rzeczywistym.
Dzięki wbudowanym mechanizmom obsługi szerokiej gamy urządzeń zewnętrznych, twórcy gier i aplikacji multimedialnych mogą pominąć pracochłonne dostosowywanie ich (pisanie sterowników) do niezliczonych typów kart graficznych czy muzycznych. W przeciwieństwie do aplikacji DOS-owych, które bezpośrednio komunikowały się z urządzeniami, zadanie to przejmują odpowiednie moduły DirectX. Niektóre funkcje (jak np. wspomaganie renderingu) mogą być przekazywane bezpośrednio do urządzeń (w tym przypadku akceleratorów 3D) i wykonywane sprzętowo przez odpowiedni procesor zamontowany na karcie. Wystarczy, że producent urządzenia dostarczy wraz z nim sterowniki DirectX – najlepiej, aby były one zoptymalizowane pod kątem konkretnego modelu. Tym samym w pewnym stopniu niwelowana jest podstawowa wada DirectX – powolność działania.
W skład technologii DirectX wchodzą następujące moduły: