– rodzaj elektronicznego pamiętnika w formie strony internetowej, którego autor udostępnia jego treść wszystkim internautom lub określonym osobom. Zazwyczaj każdą notatkę autora można skomentować. W blogu znajduje się zwykle miejsce na ulubione linki autora, linki do innych blogów (tzw. blogroll) etc. Tematyka blogów może być różnorodna – od opisu własnych przeżyć, przemyśleń, dokładnego życiorysu aż na blogach tematycznych kończąc.
Serwisy udostępniające możliwość zakładania blogów:
http://blog.onet.pl
http://blog.interia.pl
http://www.mylog.pl
http://www.blox.pl
http://www.blogi.pl
http://www.i-blog.pl
http://www.i-blog.pl
http://www.blogin.pl
http://www.bloog.pl
15 listopada 2004 roku nazwę „blog” w Polsce, jako znak towarowy, zarejestrowała firma GERY Design – Gerard Grech z Wrocławia
Wraz z rozwojem multimediów pojawili się następcy blogów, np. mblog, videoblog (vlog lub vog, wideoblog), fotoblog (photoblog) oraz mikroblog (blog oparty na krótkich wiadomościach do 160 znaków) etc.
Wraz z pojawianiem się blogów pojawił się również problem spamowania wyszukiwarek internetowych przez pozycjonerów, polegający na dodawaniu komentarzy czy też notatek zawierających linki do pozycjonowanych stron. Dzięki temu pozycjonowana strona zyskiwała dodatkowe linki, podnosząc swój Link Popularity lub PageRank. Aby temu zapobiec, wyszukiwarka Google wprowadziła znacznik rel=nofollow
, który powoduje pominięcie liczenia danego linka przy obliczaniu rankingu strony. Blog, który służy w znacznej mierze do pozycjonowania stron internetowych (nieważne, czy zgodnie z zamierzeniem jego autora czy nie), nazywamy potocznie spam blogiem lub splogiem.