(ang. e-exclusion lub digital divide) – w dobie społeczeństwa informacyjnego, czyli społeczeństwa którego istnienie w dużej mierze oparte jest na przepływie informacji i stosowaniu rozwiązań informatycznych, niesprawne posługiwanie się narzędziami pozyskiwania informacji może stać się przyczyną tzw. wykluczenia społecznego.
Wykluczenie społeczne w społeczeństwie informacyjnym określane jest również jako wykluczenie cyfrowe lub e-wykluczenie.
Do wykluczenia cyfrowego może dochodzić na skutek:
- fizycznego braku dostępu do Internetu
- braku umiejętności poruszania się w Internecie lub obsługi komputera, telefonu komórkowego i innych zaawansowanych urządzeń elektronicznych
- niepełnosprawności i związanych z tym trudności w poruszaniu się w Sieci
- nieumiejętności w posługiwaniu się kartą kredytową, elektronicznym biletem komunikacji miejskiej, elektroniczną kartą biblioteczną i innymi elektronicznymi dokumentami
Podejmowane działania, które mają za zadanie zmniejszać zjawisko wykluczenia cyfrowego:
- niwelowanie różnic pomiędzy osobami pełno- i niepełnosprawnymi,
- niwelowanie różnić pomiędzy posiadającymi umiejętności obsługi komputera i ich nieposiadającymi – w postaci kursów i szkoleń komputerowych, budowy łatwych i intuicyjnych serwisów internetowych itp.
- subsydiowanie (dotowanie) budowy łączy internetowych w tych częściach kraju, w których trudno o dostęp do Sieci lub w biedniejszych regionach kraju.