SEO, Search Engine Optimization lub optymalizacja stron internetowych

SEO, czyli Search Engine Optimization, oznacza optymalizację stron WWW pod wymagania algorytmu wyszukiwarek internetowych. Najczęściej takie działania prowadzi się w odniesieniu do Google, które posiada w Polsce ponad 97 proc. udziału w rynku. Jakie działania mogą przynieść stronie poprawę widoczności?

Działania SEO – jak poprawić pozycję strony na słowa kluczowe?

Widoczność strony w wyszukiwarce zależy od około 200 czynników rankingowych. Dlatego SEO musi uwzględniać wiele czynności, żeby możliwe było uzyskanie wysokich pozycji w SERP-ach (Search Engine Results Page). SEO obejmuje działania:

  • On-site – przeprowadzane są one na naszej stronie WWW. Chodzi m.in. o zmiany w kodzie witryny, optymalizację contentu, meta tagów, przyspieszenie działania strony. 
  • Off-site – wszystko to, co dzieje się poza naszą domeną. Wśród takich zadań wyróżniamy przede wszystkim zdobywanie odnośników na stronach WWW, czyli link building. 

Żeby osiągnąć jak największą widoczność w wynikach organicznych Google, należy prowadzić działania, które dają efekt SEO. Czynniki rankingowe można podzielić na takie, które mają większy i mniejszy wpływ na pozycję w SERP-ach, jednak wdrażając modyfikacje, nie należy niczego pomijać, szczególnie jeśli działamy w branży, w której jest duża konkurencja. Oto, jakie prace mogą przynieść efekty:

  • Optymalizacja kodu strony – czyli zmniejszenie jego objętości do wystarczającego minimum. Jednym z celów jest w tym przypadku poprawa szybkości ładowania witryny. Obejmuje to również dostosowanie kodu do obecnych standardów. Należy przeprowadzać walidację tego kodu, czyli weryfikację składniową dokumentu HTML.
  • Zwiększenie szybkości ładowania strony – ma to wpływ nie tylko na widoczność w Google, ale również na konwersję. Sposobów na osiągnięcie tego celu jest wiele, a należy do nich m.in. zmniejszenie rozmiarów plików graficznych czy też wybór serwera wspierającego najnowsze technologie.
  • Optymalizacja meta tagów – title powinno mieć około 65–70 znaków. Jeśli będzie dłuższe, to wówczas w SERP-ach nie pokaże się cały tytuł strony. Google wyświetla dokładnie 600 px, więc bierze pod uwagę szerokość tytułu w pikselach, a nie liczbę znaków, która może być mniejsza lub większa, w zależności od tego, jakich znaków użyjemy. Np. na 600 px zmieści się 150 liter „i”, ale już tylko 40 liter „m”. Na początku tytułu powinno się znaleźć najważniejsze dla danej podstrony słowo kluczowe. Natomiast description, czyli opis strony, nie ma większego wpływu na pozycję, ale w wielu przypadkach wyświetla się w Google, dlatego warto, żeby zawierał CTA (call to action).
  • Optymalizacja treści – odpowiednie formatowania mają znaczenie nie tylko dla wyszukiwarki, ale również dla internautów. Najistotniejsze słowo kluczowe dla danej podstrony powinno zostać użyte przynajmniej w tytule, w leadzie i w nagłówku. Mniej ważne warto umieścić w nagłówkach i w treści. Należy korzystać z nagłówków od H1 do H6, chociaż najczęściej stosuje się od H1 do H3. Warto również tworzyć dla artykułów menu z kotwicami, czyli wewnętrzne menu na podstronie, które stanowi ułatwienie przede wszystkim dla użytkowników urządzeń mobilnych.
  • Usunięcie duplikacji treści – zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Ten sam content nie powinien się powtarzać wielokrotnie w obrębie jednej witryny. Nie może być również tak, że korzystamy w swoim serwisie z tekstów skopiowanych z innych stron. Google preferuje unikatową treść. 
  • Optymalizacja menu – podział na kategorie i podkategorie, tak, żeby robot wyszukiwarki nie miał problemów z dotarciem do wszystkich podstron serwisu, na których nam zależy. 
  • Linkowanie wewnętrzne – czyli umieszczanie w treści opisów czy artykułów odnośników do innych podstron naszej witryny. Najlepiej, żeby były to linki powiązane tematycznie i mające tytuł. Dzięki temu możemy wpływać na obniżenie wskaźnika odrzuceń (bounce rate), zwiększać konwersję i poprawiać widoczność w Google. 
  • Optymalizacja plików graficznych – w nazwie pliku warto umieścić słowo kluczowe istotne dla danej podstrony. Należy również wypełnić tag alt, w którym można opisać, co znajduje się na obrazku i wykorzystać w tej treści słowo kluczowe. Są to istotne kwestie, szczególnie w przypadku pozycji w Google Grafika. 
  • Odnośniki na zewnętrznych stronach WWW – czyli linki z wartościowych witryn. Mogą one znajdować się w treści artykułu, posta na forum, w komentarzu pod artykułem, w księdze gości i pochodzić z innych źródeł. Najważniejsze jest jednak to, żeby były one umieszczone na stronach, które są pozytywnie oceniane przez Google i mających dobrą widoczność. Nie warto zdobywać odnośników w serwisach, które powstały wyłącznie w celu publikacji linków. 

Jak nauczyć się SEO?

Poznanie zasad optymalizacji stron pod wyszukiwarkę wymaga czasu. Nauka SEO na własną rękę jest trudna, gdyż w tej branży zachodzą bardzo dynamiczne zmiany. Najlepszym sposobem na zdobycie wiedzy z tej dziedziny jest szkolenie SEO prowadzone przez cenionego specjalistę z wieloletnim doświadczeniem. Dzięki temu szybciej można rozwiać wątpliwości i uświadamiać sobie znaczenie poszczególnych działań.

Użytkownicy trafili tutaj szukając: Optymalizacja Strony Www Pod Wyszukiwarki